Dinsdag t/m zaterdag van 11.00 tot 17.00 uur geopend

Ongehoorde muziek

Dwarsfluitiste Eleonore Pameijer is de drijvende kracht achter de Leo Smit Stichting. Deze stichting zet zich in om de muziek van in de Tweede Wereldoorlog vermoorde componisten weer te laten horen.

Als de corona er niet tussen was gekomen, had het Leo Smit Ensemble in Elburg een schitterend bevrijdingsconcert ten gehore gebracht op 23 april jongstleden. Maar wie weet of het er nog eens van komt. In de NRC van 30 april (zie hieronder) verscheen een paginagroot artikel over Pameijer en haar drive. Ze vertelt hoe ze bij zo’n specifiek onderdeel van de muziekgeschiedenis terechtkwam. De directe trigger was een muzikale. In 1994 werd Pameijer gevraagd een concert te verzorgen met muziek van Nederlands-joodse componisten bij een expositie in het Joods Historisch Museum over succesvolle joodse ondernemingen in Nederland: de Hema, de Bijenkorf, de nu verdwenen warenhuizen Hirsch en Metz.

“Muziek die zó goed is”
Pameijer: “Pianist Frans van Ruth, die veel met violist en muziekhistoricus Willem Noske had samengespeeld, stopte mij daar de fluitsonate van ene Leo Smit toe. Toen ik dat stuk ging studeren, was ik onmiddellijk verkocht. Of beter: verliefd. Stel je voor, je speelt van jongs af aan al die wereldberoemde fluitstukken van componisten als Milhaud, Poulenc en Debussy en opeens staat er muziek voor je van dezelfde kwaliteit, maar dan van ene Leo Smit; een naam die niemand kent, alsof hij niet heeft bestaan. Ik werd daar ontzettend nijdig van. Hoe kon dat gebeuren met muziek die zó goed is?”

Podcasts
Margriet Vroomans maakte voor Radio 4 in samenwerking met de Leo Smit Stichting een serie podcasts over 17 componisten en musico. Database van de muziek staat hier.De muziektheatervoorstelling “De Blues van Kattenburg” over Dick Kattenburg die in onderduik les krijgt van Leo Smit, is vanaf vandaag, 1 mei, te zien via www.leosmitfoundation.org.

 

Download the PDF file .