Fré Cohen, de veelzijdige grafisch kunstenares van wie momenteel in Museum Sjoel Elburg een tentoonstelling is te zien, verdiende tot aan haar dood in juni 1943 de kost met haar werk. Dat was in die dagen niet vanzelfsprekend voor een vrouw. Fré was de zaak van de vrouwen bijzonder toegewijd.
Fré Cohen (1903-1943) was van Joodse afkomst. Haar beide ouders werkten als diamantbewerkers. Het verhaal van Fré is dat van vooroorlogs Amsterdam, waar de Joodse bevolkingsgroep de stad mede opbouwde. Waar vrouwen zich emancipeerden en waar de arbeidersklasse streed voor een beter bestaan. De expositie ‘Fré Cohen, grafisch kunstenares’ toont Cohen in al haar verschillende gedaantes: als feminist, als Joodse vrouw en als socialist, maar bovenal als uitzonderlijk getalenteerd kunstenares.
Ambtsjurk
In 1923 maakte Fré Cohen in overleg met de redactie van De Proletarische Vrouw enkele schetsen voor kostuums van vrouwelijke Eerste en Tweede Kamerleden. Een ambtsjurk die ze de vrouwelijke volksvertegenwoordigers konden dragen bij speciale gelegenheden, zoals een bezoek aan het Hof. Nog maar enkele jaren ervoor hadden vrouwen passief en actief kiesrecht gekregen, respectievelijk in 1917 en 1919.
Kerstkaart
Op de tentoonstelling zijn tal van ex librissen, schilderijen, tekeningen, boekomslagen en typografieën te zien van Fré Cohen. Een voorbeeld is een kerstkaart en het omslag van een boek van Cor Bruyn.